Stärk ditt varumärke med rätt skyltning

Stärk ditt varumärke med rätt skyltning
26 februari, 2025 Michael Smith

Skyltning är en effektiv marknadsföringsmöjlighet när du vill föra fram ett budskap och inspirera till handling. I alla branscher, från butiker och restauranger till gym, byggarbetsplatser och advokatbyråer, stärker skyltning varumärket och visar kunderna rätt. För att din skylt ska fungera optimalt måste designen sticka ut och anpassas efter ditt företag. Först då gör den intryck på dina kunder och du kan nå dina affärsmål.

 

Låt skylten arbeta för dig

I många fall är det just en skylt som är kundens första kontakt med din verksamhet. En hållbar och högkvalitativ skylt marknadsför ditt företag varje dag, dygnet runt, på ett kostnadseffektivt sätt. Det är viktigt att skylten kommunicerar ditt budskap och återspeglar ditt varumärke. En skylt för en lågprisbutik och en skylt för ett spa kommer därför att se väldigt olika ut när det kommer till bland annat material, typsnitt och färger. En bra skylt med rätt placering kan alltså påverka kundupplevelsen positivt, stärka budskapet och marknadsföra ditt företag. Låt därför skyltning vara en del av din marknadsföringsstrategi för att driva mer trafik, öka försäljningen och vägleda dina kunder.

 

3 enkla tips på skyltdesign

  1. Arbeta med kontraster: En högkontrasterande design ökar läsbarheten och säkerställer att budskapet når fram. Det kan till exempel vara en ljus text mot en mörk bakgrund eller en text i kombination med logotyp eller bild.
  2. Lyft fram det viktigaste: Framhäv den viktigaste informationen först genom att använda en större textstorlek eller ett typsnitt som sticker ut. Var också noga med att placera det du inte vill att dina kunder ska missa strategiskt på skylten.
  3. Tänk på läsbarheten: Förutom att arbeta med kontraster och lyfta fram det viktigaste i budskapet först finns också andra saker som ökar läsbarheten och på så sätt gör din skylt mer effektiv. Några sådana är val av teckensnitt, versaler eller gemener, storlek på bokstäverna och färger.

På SkyltCompaniet har vi lång erfarenhet av att designa skyltar som kommunicerar budskap effektivt och tydligt – oavsett bransch. I vår omfattande portfölj finns till exempel fasadskyltar, butiksskyltar, neonskyltar, LED-skyltar och kontorsskyltar. Vi tar hänsyn till logotyper, varumärkesfärger och tonaliteter och tar fram skyltar som syns och som stärker ditt varumärke. Var skylten ska placeras är också en faktor som påverkar skyltens design. Ska den till exempel synas från bilen, på trottoaren, i butiken bland varorna eller i en foajé? Och till sist vill vi gärna inspirera till kreativa skyltar. En innovativ och lite annorlunda skyltdesign kan fånga kundernas uppmärksamhet på ett nytt sätt och ge ditt företag goda resultat.

Vad är det viktigaste att tänka på vid skyltning?

Det viktigaste är att designen speglar ditt varumärke och att skylten är läsbar och placerad på rätt plats.

Hur kan skyltar stärka mitt varumärke?

En väl designad skylt kommunicerar företagets värden och skapar ett positivt intryck, vilket stärker varumärket.

Vilken typ av skylt är bäst för min verksamhet?

Det beror på bransch och syfte. En butik kanske behöver fasadskyltar medan ett kontor kan dra nytta av LED-skyltar.