Varumärkesbyte och omprofilering: Synliggör och stärk ditt företag
Alla vet att ett starkt varumärke är otroligt viktigt för ett företags framgång. Men det är inte helt lätt att veta hur man ska skaffa sig ett. Om du tänker på Las Vegas, är antagligen en av de första bilderna du ser framför dig deras kända skylt. Eller tänk på Dogman. Vad ser man om inte deras logga på en skylt? Det är ingen hemlighet att en väldesignad, iögonfallande skylt kan bidra till ett starkt varumärke som folk känner igen. Men vad är det egentligen man behöver tänka på när man ska skaffa sig ett starkt varumärke?
“Vänd dig till oss för expertstöd i varje steg av ditt varumärkesbyte. Med vår omfattande erfarenhet och djupa branschkunskap garanterar vi en omprofilering som inte bara syns – den gör skillnad.”
– Michael Smith, VD
Vikten av ett starkt varumärke
Ett starkt varumärke är det som kan få ett företag att bära eller brista. Om människor känner igen namnet på ditt företag och har positiva associationer, är det mycket mer troligt att de kommer köpa din produkt. Det låter kanske självklart, men det är förvånande hur ofta det glöms.
Att bygga ett varumärke handlar till stor del om skapa tydligt definierad identitet för ditt företag som överensstämmer med konsumenternas bild. En sådan identitet kan till exempel vara “den kunnigaste och mest specialiserade specialistleverantören” eller “ett brädspelsföretag som är lika hängivet som sina konsumenter”. Vad den exakta identiteten bör vara beror på din marknad, situation och målgrupp. Det centrala är att ditt företag inte bara är ett i mängden. Ett sätt att göra det på är att fundera på vad som är din USP (Unique Selling Point).
Att formulera en identitet i färg- och formspråk
Du kan definiera ditt företags identitet på en massa olika sätt. Ett av de bästa och enklaste sätten är genom en väldesignad och genomtänkt skylt. Det som särskiljer just skyltar är att de kan kommunicera din identitet både rent språkligt men också genom färg- och formspråk.
Identiteten kan helt enkelt skrivas på skylten. Men genom rätt färg- och formspråk så kan du signalera att företaget är till exempel hemtrevligt och mysigt eller globalt och professionellt. Den associationen är svår att formulera i ord, men desto lättare att formulera i färg och form.
Dessutom har skyltar den stora fördelen att de kan ses av alla som går förbi. För att folk ska associera ditt företag med en identitet krävs det att de att de ser märket.
Ett företag med erfarenhet
På tal om Dogman är det faktiskt vi på Skyltcompaniet som har hanterat deras skyltar. Vi vet alltså hur det här går till. Med lång erfarenhet i branschen vet vi precis vad som särskiljer en bra skylt som definierar en identitet från en skylt som bara smälter in i bakgrunden. Vi kan hjälpa ditt företag genom hela processen, från design och bygglov till projektledning och arbete. Om du är intresserad av att veta mer om hur en iögonfallande skylt kan hjälp ditt företag att stärka sitt varumärke, kan du alltid kontakta oss på SkyltCompaniet. Vi finns i både Malmö och Göteborg.
Vad krävs för att skapa ett starkt varumärke?
Att skapa ett starkt varumärke handlar till stor del om att ditt företag har en tydligt definierad identitet. Det kan du göra på flera olika sätt. Ett av de bästa sätten är genom en väldesignad skylt.
Behöver man en skylt för att ha ett starkt varumärke?
En skylt är en av de bästa sätten att bygga ett starkt varumärke. Det beror på att skyltar, förutom att informera skriftligt, också kan kommunicera känslor och associationer genom sitt färg- och formspråk.
Är det svårt att göra en skylt som skapar ett starkt varumärke?
Att få till en väldesignad och iögonfallande skylt är en längre process än man kan tro. För att en skylt ska bidra till ett starkt varumärke krävs att man har en bra design, kommunikation med kommunen och byggnadsnämnden för att få bygglov, och slutligen en leverantör som kan montera upp skylten ordentligt. Vi på Skyltcompaniet kan hjälpa dig genom hela processen.