En skylts design är förmodligen dess viktigaste del. Designen är det som folk faktiskt ser och som formar deras bild av ditt företag. Men hur ska man tänka när man designar en skylt? Hur tänker vi? I den här bloggartikeln förklarar vi hur vår designprocess går till.
Designen är den viktigaste delen av en skylt. När du tänker på världens kändaste skyltar – Hollywood-skylten, eller Londons tunnelbana – har de en unik och iögonfallande design. Dessutom, vilket är skyltarnas stora fördel, blir vi påminda om själva företaget och dess verksamhet samtidigt som vi tänker på den unika designen. Hur ska man då gå tillväga om man vill designa en iögonfallande skylt? I vår designprocess finns det fyra generella steg: utformning, budgetering, lokalisering och presentation. Vi beskriver varje steg nedan.
Utformning & budgetering
Det första steget, naturligtvis, är att skapa en logotyp. Oftast har våra kunder redan en färdig grafisk profil och logotyp som de använder i företaget, eller så har de med sig en grafisk byrå. Om inte, kan vi självklart hjälpa. I så fall tar vi ett första möte med dig för att diskutera ditt företags identitet och varumärke, samt hur de ska kombineras i en skylt. Du kan läsa mer om hur skyltar kan stärka ditt varumärke i våra andra bloggartiklar.
Oavsett om du har med dig en färdig logotyp eller ej, måste logotypen utformas till en skylt. Vad för slags skylt som är lämplig beror på vad skylten har för syfte. En ljuslåda passar för en gatubutik, medan en LED-skylt passar bättre till en fasad. I vilket fall måste logotypen omformas till skyltform. Med logotypen i hand tar vi din budget i beaktning och anpassar förslaget. Olika material, till exempel, kan användas för samma skylt. Vilket material man väljer beror till stor grad på budgeten.
Lokalisering
Efter att vi har skaffat oss en övergripande bild av skyltens design måste hänsyn tas till praktiska aspekter. Var ska skylten sitta, exakt? Hur fungerar fasaden med designen? Ibland gör vi ett besök på plats, och ibland kan vi undersöka det praktiska genom ett videomöte där du som kund kan visa upp den tänkta platsen för skylten.
Presentation
När designförslaget är klart tar vi fram ett fotomontage, det vill säga en samling bilder på hur skylten kommer att se ut i verkligheten. Du som kund får då en god uppfattning om designförslaget och kan därför ta ett välinformerat beslut.
Skyltcompaniets designfilosofi
Det finns, som sagt, inget som är så viktigt för en skylt som dess design. Designen är länken mellan företagets varumärke och kunden. Det är något man lär sig efter flera år i branschen. Vi tror att för att man ska uppnå bästa resultat krävs det en genomgående, sammanhängande process från början till slut. Därför kan du komma till oss med en idé om en skylt, så sköter vi designprocessen, byråkratiska delen, produktion samt leverans och montage. Det är, enligt oss, det enda sättet att säkerställa att idéerna som formuleras i designen finns med i slutproduktionen. Om du vill veta mer, så tveka inte att kontakta oss.
FAQ – Vår designprocess
Vad finns det för delar av designprocess av skyltar?
Vad måste man tänka på när man ska göra en skylt av en logotyp?
Varför är det bra att anlita ett skyltföretag för hela processen?