
Beroende på vad för färg du väljer på din skylt kan den få en helt annorlunda känsla. Inte nog med det, olika kulturer associerar samma färg med olika känslor. Det gör färgval till en komplicerad men avgörande konst. I den här artikeln diskuterar vi det som brukar kallas färgteori – hur ska man välja färg på sin skylt?
Färgteorins grunder
Färg kan få samma skylt att associeras med grönskande lantbruk (tänk Lantmännen) eller med storstaden (tänk Gamestop), med lugn och trygghet eller med emotion och energi. För att skapa ett starkt varumärke med en tydlig företagsidentitet, är ett bra val av färg oumbärligt.
Man brukar prata om tre grundfärger – rött, grönt, och blått. Genom att kombinera dem kan man skapa alla andra färger. Det finns även neutrala färger. De fungerar bra som bakgrund eller hjälper till att lyfta fram huvudfärgen. De neutrala färgerna är sådana som svart, vit, beige, grått, och så vidare. Sen kan man också prata om saturering (intensitet) och klarhet (eng. brightness). En färg med låg saturering och klarhet kommer att upplevas mycket lugnare, och vice versa.
Kultur spelar roll
Även om val av grundfärg, neutrala färger, saturering och allt annat spelar roll i hur vi upplever en skylt, handlar det i slutändan om vår kultur. I Sverige associerar vi till exempel blått och gult med flaggan, och rött och grönt med julen. Rött generellt är en färg som symboliserar fara eller starka känslor som kärlek och ilska. En röd skylt passar därför inte ett företag som försöker förmedla stabilitet och lugn.
Men det här gäller såklart inte över hela världen. I Kina är rött istället en färg som symboliserar tur, och i Indien symboliserar rött renhet. De flesta skyltar kommer inte ses av hela jordens befolkning. Men det kan vara bra att ha i åtanke ens kundunderlag och deras kulturella associationer. Om man vill spela säkert kan man alltid välja blått, som generellt sett inte har några negativa associationer. Det är därför många amerikanska företag använder blått.
Få hjälp att välja rätt färg
Att välja färg till sin skylt är inte helt lätt. Det finns en massa saker att fundera på: saturering, grundfärger, kulturella associationer, och så vidare. Det blir inte lättare av att färg spelar en väsentlig roll i vad för bild människor får av ditt företag. Som tur är finns det hjälp att få. Vi på Skyltcompaniet har många års erfarenhet i design av skyltar. Tillsammans tar vi reda på vilka färger som passar precis ditt företags varumärke. Om du vill veta mer om färger på skyltar, kan du alltid kontakta oss.